Pages

Sunday 12 February 2017

Aku Yang Tua


Assalamualaikum 😉
Dont knoww mana nak mula.. japp. Cari mood. Hehe~
Takut nanti tengah typing punn mengalir air mata jugak! 😋 cengenggg sangat.

Story ni diadaptasi dari kisah benar. *cewahh. Macam drama pulak. Hihi.

This morning, dalam perjalanan nak ke tempat nasik kerabu. *Warung Abe Zi 👍 cenggini tauu. Sempat lagi promote. Mudahan dapat nasik kerabu free. Ehh! Ternampak seorang lelaki tua yang berjalan dalam keadaan pakaian yang lusuh. Allah. Masa tu tak terusik pun rasa dihati. Sebab tengah drive. Memang tak fokus laa. Hehe~

Ok. Dah sampai kedai nasik kerabu tu. Oder makan. Sambil tunggu makanan sampai tu main handphone. Borak borak dengan seorang ofismate. Then tak sampai pun 10 minit nasik kerabu daging bakar dah ada depan mata. Nyum nyum. Terasa nikmat dia. *Hantu nasi. Hihi.

Sambil makan, dah nak habis separuh pun. Tetiba nampak pak cik yang tadi nampak sedang berjalan tu dah menonong masuk dalam kedai makan. Ditangan ada duit RM1 beberapa keping. Pak cik duduk di sebuah tempat. Selama beberapa minit tak ada yang serve pak cik tu. Saya dan kawan asyik pandang pandang pak cik tu. Kesian sangat. Melayu. 

Then, sekejap je lagi ada seorang perempuan datang ambil order. Hati dah berkata kata. Andai tuan kedai perlukan bayaran, aku sanggup bayar. Bukan nak tunjuk baik ke apa tapi hati dah mula rasa sebak. Andai itu adalah ayah saya. Dan saya mintak Allah jauhkan ayah saya jadi macam tu. Dia tak gila, bukan juga pengemis. Tapi rasa kasihan tu hadir kerana diri dia yang keseorangan. Bawak duit kat tangan nilainya tak sampai RM10. 

Seriously tak tahu mana keluarga pak cik tu. Sama ada memang sediada bujang. Kehilangan isteri. Anak anak tak ambil endah. Andai begitu, mudahan diberi keinsafan untuk anak anak dia. 😓

Jum kita sayangi ayah kita sama sama. Jangan biarkan hidup mereka seperti pengemis jalanan. Jaga mereka hingga akhir hayatnya. 

Amin 😒



Ayah saya jahat! 
Jangan macam tu. Sejahat mana seorang ayah, dia tetap ayah awak. Sayangi dia. Jaga dia. Tanpa dia awak tak wujud di dunia ini dengan sempurna. Kejahatan nya serahkan pada Allah. :) Okay? 

Jangan hanya memilih kebaikan sehingga dihukum segala kejahatan.

Wallahualam. Saya fikir yang baik baik buat pak cik tu. 

Saya sayang ayah saya 💝