Pages

Monday 27 August 2018

Tips Belajar Jarak Jauh atau PJJ

Assalamualaikum semua, 

So...iii, memandangkan saya baru aje grad dan belum konvo lagi. Saja nak bagi tips belajar sebab ada dua tiga orang macam tak yakin dengan diri sendiri. Rasa pelik macam mana saya boleh buat banyak kerja dalam satu masa. Maksudnya kerja, belajar. Dalam masa yang sama pernah juga siapkan manuskrip. Tulis blog. Ha ha! But, itu sampingan semata. Yang betul commit mestilah belajar and kerja.

Pada yang belum tahu lagi saya sambung belajar kat UITM. Tahun 2013 I was start. And end on July 2018. Lama tu. About sembilan semester bersamaan dengan 4 1/2 tahun. Dah hampir lima tahun. Orang cakap dah boleh jadi doktor. Ha ha! Tak kesah. Lain orang lain cara. Kalau ikut orang sampai bila pun kita tak boleh nak bersyukur dengan kejayaan sendiri. Kan. Kan....

Kenapa saya pilih PJJ? Sebab ayah. Masa tu dah habis STPM, dah keluar result. Then, ayah cakap.

"Better awak buat PJJ je."

Mula2 macam... tak nak. Teringin jugak nak buat full time macam orang lain. Lagipun muda lagi kut masa tuu... Lepas SPM, saya kerja macam2. Pastu ada interviue satu kerja ofis ni and guess what. Dapat!

Ayah pun cakap,

"Zaman sekarang susah nak dapat kerja. Dah kerja ni baik kerja terus. Habis belajar pun belum tentu dapat kerja terus. Kalau sekarang kerja and dalam masa yang sama buat PJJ. Still lagi boleh dapat degree."

Ini kata2 yang saya ingat sampai sekarang. Tak rugi pun ikut. Pengalaman kerja ada, belajar pun dapat. Macam kata2 ayah tu disokong pulak oleh Allah. Belek surat khabar UITM ada tawarkan belajar PJJ atau PLK. Under Uitm Ined.

Saya daftar. Diterima. Masuk belajar.

Shorcut story, satu sem limit empat subjek je, kurang 20 jam kredit. Satu paper dalam 4 jam kredit kat UITM. Kiranya, killer subjek la tu. Disebabkan ada limit setiap sem, habis belajar pun lambat. Limit untuk belajar PJJ dari empat tahun hingga lapan tahun. Lama gila!

Setiap semester ada lima ke enam bulan. Kalau semester tu pendek, biasanya masa nak raya. So, kelas akan jadi pack sikit. Sebulan akan ada dua kali kelas. Untuk yang subjek killer macam finance, akaun, ekonomi, statistic. Perlu kira2 kan? Perlu kira2 memang tak cukup sekadar lima kali kelas. Maka, atas ehsan pensyarah, dia akan buat kelas tambahan. Tu pun tak cukup. Kalau masa sekolah dulu subjek kira2, hari2 pun akan ada kelas untuk subjek tu. Tu pun masih ada yang tak paham. So, kat sini kena banyak buat latihan sendiri kat rumah.

Siapa rajin, dia dapat.
Siapa malas, dia ketinggalan.

Kat sini pentingnya studi grup dalam wasap. Lecturer pun akan ada sekali. Sebenarnya, kami ada I class LMS untuk komunikasi antara pelajar dan lecturer. Kat dalam tu lecturer boleh masukkan kuiz online. Boleh masukkan esaimen. Hantar esaimen dan macam2. Pelajar sendiri pun tak cek hari2 jugak. Dah nama pun PJJ. Kerja kut. So, biasanya dalam seminggu ada sekali saya akan cek I class. Kalau benda yang lecturer post tu urgent, dia akan maklum melalui wasap, biasanya.

So far, hubungan lecturer dengan pelajar baik2 je. Lecturer jenis satu kepala. Mungkin sebab budak PJJ ni ada yang hampir sebaya dengan mereka. Bab marah2 tu tak ada sangatlah. Cuma, kalau tak buat esaimen, tak hantar ikut due. Habis takut pun dia ugut potong markah je. Takde rotan. Takde tengking. Takde marah2. Rasa pelajar full time pun sama kut. Dah besar kan semuanya. So... enjoy the class. Gittew!

Ni nak cakap, masa mula2 tu memang enjoy the class. Bila dah lama rasa boring. Sampai satu tahap nak menghadap jalan jauh dari rumah ke U, nak tengok bangunan pun rasa nak muntah hijau. Apatah lagi esaimen macam KLCC. Masa tu lah rasa nak give up. Nak berhenti belajar. Nak semualah!

"Dah start, jangan benti tengah jalan. Terus je melangkah sampai habis." Mak.

Kata2 nilah yang buat saya habiskan belajar selama 4 tahun setengah. Jujur nak cakap ni, last2 semester memang banyak skip kelas. Kalau satu sem ada lima kelas, skip dua kelas jadi tiga kali kelas je hadir. *Jangan ikut contoh tak baik ni. Tips... saya skip kelas awal. Masa tu biasanya lecturer cuma cakap pasal pengenalan yang nak diajar. Habis2 pun ngajar sepintas lalu sampai bab 3. Masih lagi pengenalan. Tiga kelas terakhir jangan skip. Masa tu lecturer akan buat Test. Presentation. Kalau skip, sanggup ke jawab test sorang2? Kena perati dua puluh empat jam dengan lecturer. No!

Normallah dalam satu kelas, hampir setiap semester akan ada kawan2 korang yang give up and benti sekerat jalan. So, itu the normal life bagi PJJ student. Tak semua boleh bertahan sampai akhir. Belajar sama macam masuk dalam medan peperangan. Ada yang mengalah sebelum mula. Ada yang tengah berpedang dan lari. *Ini tak disukai oleh Allah. Ada yang berani gadai nyawa kerana perjuangan tersebut.

Pokok pangkal, silalah perbetulkan niat sebelum mula. Biar buat kerana Allah. Mudah je.

"Ya Allah. Aku buat ni semua kerana Mu. Maka permudahkanlah urusanku hari ini dan seterusnya."

Normal jugak untuk student PJJ repeat paper. Ada yang kata pelajar PJJ ni spesial kes sikit. Lecturer selalu tolong. Yang jenis ber mind set macam baik remove awal2. Kalau tak, anda lah yang bakal repeat paper. Jangan dengar omongan kosong tanpa bukti. Tak ada lecturer yang tolong membuta tuli. Korang buat kerja, belajar.

Yes! you deserve to get it.

Kalau tak belajar, esaimen tak buat. Tak ada makna lecturer nak tolong. Kalau rasa nak macam tu better beli je sijil ijazah, master ke apa yang korang nak tu. Tapi, sijil tu tak ada nilai langsung. Kan?

Kita je tahu apa yang kita buat.

Sama jugak macam meniru. Dalam exam meniru lepas tu claim dapat dekan. Konon bangga. Hello! Pelajar yang kena repeat lagi bagus dari awak yang dapat dekan sebab meniru? Tahu? K, emo tiba2. Ha ha.

Nah tips! From google~

Tips bagi yang niat nak belajar jarak jauh (PJJ):

1- First, cuba cari univerisiti yang perkenalkan PJJ atau PLK pada korang. Yang saya tahu UITM, UKM, OUM, UMP. *Masa saya apply dulu tak banyak lagi U atau saya kurang pengetahuan. Yang saya tahu OUM memang dah lama.

2- Boleh compare about yuran. Bagi yang tak nak terlalu mahal. UITM satu jam kredit RM100. Kalau satu paper 4 jam kredit, RM400 satu subjek. Kali dengan 4. Lepas tu akan dicas yuran lain lagi. Tak banyak. Dalam RM10 ke 20 macam tu je.

3- Pilih course yang awak nak. Better apa yang kita minat. Jangan main hentam je alasan sebab nak ada degree. Belajar biar ada matlamat. Tak kesah apa matlamat janji tahu apa yang kita nak. Sekurangnya, bila rasa give up kita tahu apa yang kita nak capai. Kalau tak usaha, matlamat tu akan terkubur macam tu je.

4- UITM Terengganu, course untuk pelajar PJJ sangat terhad. Memang tak boleh nak buat pilihan. Ada tu memang terpaksa ambik. Atas alasan mereka sendiri. Yang saya tahu nak penuhi syarat untuk naik pangkat. Kena ada degree. Tak kesah bidang apa pun. So hentam jela.

5- Banyak Uni guna bahasa inggeris sebagai bahasa utama dalam belajar. Jawab exam pun BI. So, kalau yang kurang mahir BI, better cari Uni yang masih guna bahasa melayu. UKM? Untuk course tertentu. Sebab, bila tak pandai BI, nak jawab exam pun susah. Bukan exam ABC, tapi esei. Nak tak nak kena jugak tahu sikit-sikit english. Ada kawan saya yang stop sebab tak reti english.

6- Bila dah masuk belajar, sentiasa doa dipermudahkan urusan. Yang penting orang sekeliling kena faham keadaan kita. Nak2 masa tahun akhir. Sedikit mencabar nak siapkan FYP and prepare untuk VIVA. Jangan ambik mudah benda ni. Ada setengah pelajar yang ambik mudah, bila dah kena reject baru nak menyesal. Yuran FYP je dah hampir cecah RM1000.00. Kalau ambik mudah, repeat balik semester depan. Maknanya kena bayar yuran semula. Geram kan? Sedih kan? Tambah bila dapat lecturer yang fussy. Kalau tak tahu tanya. Boleh tanya kawan, boleh tanya lecturer. Depends. Kalau lecturer jenis suka pelajar tanya dia, baik pergi je rujuk lecturer. Sebab, ada je disebabkan ini, salah sikit je projek kau kena tendang terus. Hati2. Pelajar pulak yang migrain nanti.

So, ini link jatuh bangun siapkan FYP.

https://corengs.blogspot.com/search?q=fyp

7- Siapkan esaimen on time. Lepas tu buat la elok2 esaimen tu. Mentang lah PJJ, buat sesuka hati. Bila dapat rendah tak puas hati. Saya akan siapkan esaimen sebelah malam. Habis kerja pukul 5.30. Sampai rumah dalam pukul 6.00. Rehat dulu, malam lepas isyak baru mula. Kadang tu pukul 10.00 baru start. Dah nama pun komitmen. Walaupun esok kerja, why not korban sikit. Kan kita yang pilih cara macam ni. Bagi yang dah ada anak, kawan saya cakap dia akan tidurkan anak2 dulu lepas tu baru fokus kat esaimen.

Pokok pangkal tak ada alasan untuk berjaya. Cari jalan bukan alasan. Beribu alasan takkan beri satu kejayaan pun. Satu jalan memberi beribu kejayaan.

Kan. Kan.

8- Bab studi, tak berapa studi sangat pun! Ha ha. Yang ini tak nak bagi tips lebih2 risau ramai yang ikut. Better ikut tips studi from best student. Pergilah google ataupun baca buku untuk tips studi lebih. Sebab saya akan studi bila exam dah dekat. Maknanya, esok nak exam malam ni baru studi. (Tak patut langsung. Isk. Isk.)

9- So, rasanya ini je tips studi daripada saya. Yang lebih penting sentiasa cekal jadi seorang student, tau? Nak2 bila stres belajar and stres kerja sama2. Mintak jela bos tu faham. Minggu ni jangan bagi saya stres. Cakap macam tu ha ha! Atau bila dah stres naik sampai kepala, jangan lupa pergi buang stres tu cepat2. Selepas solat dan mengaji cuba buat sesuatu janji tak melanggar hukum Allah. Saya ada tulis blog macam mana saya release stres. Baca lah. Klik link kat bawah ni.

Overcome your stress

Link untuk mohon jarak jauh
1- UITM
2- UKM
3- OUM *Masukkan nombor IC untuk application status.
4- UMP

Psst: Ni je yang saya tahu dan saya selalu cek. Untuk uni lain tak pasti. Boleh buka website atau call aje.

Motivation:





Cari ilmu yang bermanfaat, manfaatkan dan ajarkan pada orang lain.
Sampaikanlah ilmu walau dengan sepotong ayat. 

Dan ilmu tak semestinya dalam bentuk dapat sijil. Cuma, kalau nak ber ILMU, lebih baik ber GURU. Bukan sijil yang dipentingkan, tapi sejauh mana Ilmu tu kita dapat dan dimanfaatkan.

Akhir kata, semoga yang baca ni ada dapat ilmu sikit2. Walaupun saya tahu saya banyak merepek. Ha ha. Doakan perjalanan saya yang seterusnya ya? 

Salam sayang buat semua.

Terima kasih sudi baca. 
Love~




No comments: