Pages

Saturday 16 May 2020

Ayam Masak Thailand

Assalamualaikum and hye semua! 

Sebab esok cuti, hari ni rasa nak share fews recipe yang kita guna sepanjang bulan Ramadhan ni. Actually not "sepanjang" just some recipe yang rasa best je! 

Oh by the way kepada yang dah mula kerja selamat bekerja ok. Amalkan amalan2 yang selamat. Saya pun dah start kerja awal Ramadhan hari tu. 

Let's go....

Ayam masak Thai
Inspirasi nak masak ayam masak thai ni sebab ada "ayam" pastu dah tak tahu nak masak apa. Asyik goreng, masak merah, masak kurma, masak lada jarum then repeat. So sambil ada masa lapang dekat ofis tu sajalah google listing masak ayam. *Cari some idea. So nampak banyak dan berderet of course seronok. 

  • Ada ayam (Untuk dua orang saya guna 5 ketul ayam je)
  • 1 biji bawang besar/holland (Hiris)
  • 2 batang serai dititik (ketuk2 je)
  • Daun limau purut
  • Garam
  • Sos tiram
  • Sos cili *Waktu buat ni sos cili dah habis so saya gantikan dengan sos tomato
  • Air (Sikit)
  • Minyak
Bahan Kisar:
  • Bawang Putih
  • Bawang merah
  • Cili merah
  • Cili api
  • Cili hijau
*Guna ikut kesesuaian berapa ketul ayam.
*Untuk cili saya akan lebihkan even masak untuk 2 orang je. Sebab suka pedas!

Cara memasak:
1-Letakkan sedikit minyak dalam kuali
2-Kuali dah panas, masukkan serai titik(ketuk) sampai naik bau. *Harum!
3-Masukkan bawang yang dihiris serta daun limau purut
4-Tumis kesemua sampai garing
5-Dah garing, dah bau harum sedap masukkan bahan yang dikisar tadi
6-Masukkan sos tiram *Saya letak suka hati nak banyak mana. Ikut hati. Sesuai dengan banyak mana ayam tu.
7-Masukkan sos cili *Sama dengan sos tiram. Suka hati.
8-Masukkan ayam (Saya goreng ayam siap2 sebab saya memang suka goreng dulu sebelum masak menumis atau apa2 je)
9-Masukkan perasa (garam, gula, aji no moto)

*Rasa dah pekat atau kalau nak kuah banyak boleh masukkan air. Saya suka kuah pekat. Beshhhh!

*Angkat dari kuali dan makan. Yummy!!!

Resepi dicuba (Link resepi asal)

Gambar google. Cem biasa seorang Anisah jarang snap picture
Tapi rasanya yang ini ada kut share dekat Instagram :)

Okey all. Salam Ramadhan Kareem 

Tadi cakap fews kan?! 

Stay tune~ 

Next entry okey?

Thanks kepada sesiapa yang sudi baca :) 

Kali ni nak post satu resepi satu entry sebab hari tu banyak2 kesian orang nak skrol resepi. Hehe

Dan....

Happy teachers day to all pendidik secara rasmi atau tidak :)

Pa pai.

No comments: